Monday, January 19, 2009

Careful when crossing / Cuidado ao atravessar


This work is based in my personal memories of train travels in the distant 70s, especially in the Porto – Braga line. This route is currently modernized and the landscape it crosses has been suffering huge changes as the towns are expanding, so much of the rural character shown here no longer exists.
Para este trabalho, baseei-me nas minhas recordações pessoais de viagens de comboio nos longínquos anos 70, especialmente na linha Porto-Braga. Este trajecto encontra-se hoje em dia modernizado e a paisagem que atravessa tem sofrido também ela enormes transformações à medida que as localidades se expandem, pelo que muito do carácter rural aqui mostrado já não existe.
Fabriano cold-pressed 7"x 5" - 140lb (12,5x18cm - 300g/m2) paper
Available: Click here / Disponível: Clique aqui

7 comments:

Every Photo Tells A Story said...

It amazes me how expressive those tiny faces are - such a beautiful little world!

Paulo J. Mendes said...

Thank you.
A beautiful world indeed, already gone, but I feel lucky for having such happy memories...

Rafael Carvalho said...

Sendo natural de Aveiro, a minha infância rodou em torno da linha do Vouga.
Ao olhar para esta imagem, lembro-me do forte cheiro a óleo queimado com que as traves em madeira do caminho de ferro eram tratadas.
Por incrível que pareça, tenho saudades!
Lembro-me também da eterna frase:
"PARE, ESCUTE E OLHE", certamente escrita na tabuleta por detrás da criança.
Cumprimentos.

RobCarey said...

I just love the stories your pictures tell. Have you ever considered illustrating children's stories?

Paulo J. Mendes said...

Rafael, eu tenho recordações semelhantes, no meu caso das linhas da Póvoa e Guimarães, pois cresci na Senhora da Hora, onde ainda vivo. Dado que a CP por vezes deslocava algum material circulante de umas vias estreitas para outras, é provável que tenhamos visto passar os mesmos comboios...
O referido cheiro a óleo com que as travessas eram tratadas é, tal como o do carvão das locomotivas, dos meus "perfumes" da infância.

Rob, I never tought about illustrating children's stories, but that is something I would be opened to. It could be maybe a new and delightful experience...

Julio Rodrigues said...

As Rob suggests, I think the quality and imagination of these works will ensure that they will all appear together one day in a beautiful book, children's or not...I will be first in line for it.

Paulo J. Mendes said...

That's something I may consider for the near future. The internet made it pretty easy to happen...